RSS

tips untuk kurus

13 Apr

olla guys….

sejak dua menjak ni kan…yakni kira-kira setaun lepas aku start obses untuk mendapat kan berat di zaman sekolah menengah aku dulu..lebih kurang kira2 52kg…tu berat ideal tau….

then aku start la diet dgn bermacam2 cara..mula2 aku start la makan roti wholewheat grain tu n g jog…aku makan roti tu je ngan chicken ham semata2…every day tu la menu aku…pastu balik keje g jog….berkesan…dua minggu kemudian ada org datang umah dah menuturkan ayat ni “fatin,kurus awak ye,awak makan ape”…tak dan2…time tu jugak aku lompat2 sambil kata yes berulang2 kali…persetankan ape tetamu tu pikir pasal aku…dalam hati org tu mesti kata….mak aai budak ni…cancel buat calon menantu….

tapi kan mende tu tak tahan lama…sebab faktor hujan aku tak boleh selalu kuar jog…ye aku menyalahkan hujan ye…..then after that ada a few prob regarding work…badan start jadi lemah…ye la dah tabiat org mesia ni makan nasi aku pi bantai makan roti…badan start lemah bila dah stress dengan tak bersenam nye bagai…diet itu hancur…saya ulangi ye…DIET ITU HANCUR…tak tahan ko dengar mak aku rapping(yakni membebel) suh aku makan…sebab sakit….di sebab kan aku anak yang baik aku poon makan la(proses masuk bakul angkt sendiri berlaku lg di situ ye)….

pastu aku start jadi ahli Fitness First..huhuhu…bersemangat giler nak bersenam…memg berkobar2 la….masuk kelas cycling,kelas step semua bagai…berlagak la tu…semua mesin aku try…buat weight training la…yakin je…padahal kan pemberat tu aku buat je la 5kg tak poon zero…pastu buat je muka dgn dahi berkerut…dan kening nak bercantum tu…confirm org lain akan cakap…mak aaii…budak ni kuat nye…berat nye dia angkat….sampai berkerut dahi n kening bagai…pastu kan dan2 tu plak ko buat angkt2 kening style The Rock tu…confirm org tu terkesima n kemudian terus cuak untuk menegur anda ye..

then,after a while aku dah tak tahan lagi g gym….aku freeze kan membership aku…sebab aku jarang dah g KL..lagi satu sebab mak aku bising…ko tak poie buek apo ko bayau ni haa…ko ni membazir yo….lebih kurang mcm tu la die cakap…then sekarang ni…aku just control makan…n bersenam je…aku makan nasi ye…but in a small portion…n dalam sehari tu maybe aku just akan amik satu je hidangan nasi…pastu i will keep myself busy…for example aku suka sangat membaca…so i dah stock up kan books for me to read everry week…pastu ko pi la basuh pinggan ke…main kucing ke…tak poon basuh baju..

then aku akan pasti kan aku jog…masa ko jog tu walaupoon ko jog sket….tapi kalo korang betol2 put an effort in it…korang lari nak2…confirm kurus….sape ada prob paha besar tu rajin2 la jog ye…..kalo sape ada treadmill tu…biar speed rendah mcm 5.5km ke as long as gradient(kecuraman) tu tinggi…aku dah penah buat…suar jeans korang confirm longgar…kalo yg tak ada treadmill to korang jog je la sungguh2…pasti kan korang bersungguh masa mula2 korang bersenam…sebab masa tu la berat korang akan paling senang nak turun…

bersenam that is the only way to kurus there is no other way,n jaga makan…n make sure kena buat weight training so that lemak2 kat bdan kite ni akan ditukarkan menjadi muscle…nanti tak ada la lembik or mengelebeh je badan korang…bila lemak tu dah bertukar kadi muscle…

keep motivated kids…hahahha…tak la gurau je bukan kids…guys…

 
3 Comments

Posted by on April 13, 2011 in Uncategorized

 

3 responses to “tips untuk kurus

  1. Atikah

    September 23, 2014 at 1:44 PM

    wah bersemangat rasenyer nak turunkan berat badan..

     

Leave a Reply

 
